fbpx

Proč je cvičení ta nejlepší věc na světě (nejen na hubnutí)

Je cvičení ta nejlepší věc na světě? A hubne se cvičením? Je to jako obvykle trochu složitější.

Omyl ohledně cvičení

Hubnutí je ve skutečnosti vedlejším produktem cvičení. Zato fyzický pohyb umí jiné skvělé věci. Podívejme se na to podrobněji. Možná máte také tuto zažitou představu, že cvičením se hubne. Tak to sice úplně není, nicméně lidé, kteří se intenzivně hýbou, jsou také obvykle štíhlí nebo snižují svou výchozí váhu. Nicméně studie mnohokrát ukázaly, že ne všichni, kteří cvičí, zhubnou. Jak je to možné?

Zase evoluce…

Všichni jsme potomci lidí, kteří se hýbali. Mozek umožňuje komplexní pohyby. Často je to vysvětlováno na příkladu koal, které měly v minulosti velký mozek. Jakmile se adaptovaly na konzumaci eukalyptových lístků a tudíž mohly pohodlně zůstávat na stromě, komplexních pohybů a přesunů už nebylo třeba. Jejich mozek se tedy významně zmenšil. Stejně jako lebeční prostor. Takovýchto případů je v živočišné říši více https://cs.wikipedia.org/wiki/Koala_medv%C3%ADdkovit%C3%BD

Funguje to i opačně. Zvýšení plasticity mozku pomocí komplexních pohybů zlepšuje učení, zvládání stresu a úzkosti, zvedá náladu a bystří soustředění. Mnoho studií ukazuje zrychlení učení po aerobním cvičení a souvislost mezi fyzickou kondicí a výsledky testů.

Jak to souvisí s pohybem během evoluce? Pokud jsme se hýbali, znamenalo to, že jde o přežití nebo se děje něco zajímavého. Takže jsme utíkali před predátory, uhýbali před hady a plížili se od odpočívajícího tygra. Taky jsme hledali bobule nebo partnera. Pokud jsme seděli v jeskyni, znamenalo to, že se neděje nic, co by stálo za řeč. Nebo za posunek.

Takže když dneska vyrazíte na kolo, znamená to, že se děje něco skvělého nebo naopak důležitého pro přežití. Tímto způsobem cvičení také funguje jako prevence deprese. Chemicky zvyšuje hladiny dopaminu, serotoninu a norepinefrinu, což znovu znamená, že vyvolává pocit odměny a příjemných pocitů.

Prevence autoimunitních a chronických nemocí

Proč zmiňuji, že pohyb signalizuje nejen příjemné podněty jako pozůstatek odměňujících činností během evoluce jako hledání potravy nebo partnera? Jde také o únik před divokými zvířaty nebo plavání, když se blíží žralok. Dnes to může být cokoli od telefonátů, po emaily, zákazníky nebo nadřízené. Stresová situace vyvolá vyplavení hormonu kortizolu. Následně člověk vyvine aktivitu, například palicí zabije jedovatou ropuchu. Fyzickou reakcí se spustí další hormonální reakce a kortizol se vstřebá. Stresové reakce jsou pro většinu lidí denním chlebem. Ale pokud necvičíte, nemáte možnost kortizol zpracovat. Ten tudíž zůstává aktivní v organismu a způsobuje různé zdravotní komplikace a choroby, které jsou přičítány stresu. Což jsou snad téměř všechny.

Kromě toho už víme, že kortizol zastavuje pálení tuku a naopak podporuje jeho ukládání. Takže cvičení přímo tuk nespaluje, ale kromě jiného uvolňuje kortizol, který pak nebrání pálení tuku a nezpůsobuje chronický zánět, který poškozuje všechny regenerační a optimalizační procesy organismu.

Výše jsme zmínili dopamin nebo serotonin, které zprostředkují komunikaci mezi neurony. Ale cvičení ovlivňuje i procesy týkající se prostoru mezi buňkami v mozku. Mezibuněčná tekutina není jen voda. Jsou tam minerály, růstové faktory a další chemické látky. Nás zajímá právě skupina růstových faktorů. Ta přispívá ke zdraví mozkové tkáně. Při cvičení se jejich množství zvyšuje. Mozek si pohyb užívá a tudíž začne tyto látky vyrábět ve zvýšeném množství, aby zajistil, že si zase půjdeme zacvičit. Je to tedy opět cyklus zpětné vazby. Lidský růstový faktor je obecně velké téma v oblasti hubnutí, ale toto téma přesahuje rozsah tohoto článku.

Jde tedy o velmi komplexní proces, kterému ještě zdaleka nerozumíme plně. Není to ale tak přímočaré, jak jsme si mysleli. Cvičení mimo jiné rozšiřuje cévy zásobující mozkovou tkáň kyslíkem. Pořád nemáte chuť převléci se do sportovního a vyrazit?

Tak zhubnu nebo ne?

Pokud pořád nejste přesvědčeni, mám pro vás další souvislosti. Jak tedy cvičení přispívá k hubnutí? Mnoho lidí pro cvičení nechce vynulovat jeho efekt – tedy spálené kalorie. Mají tedy tendenci vybírat si po cvičení zdravější potraviny https://welcomefitness.cz/jite-dost-zeleniny/ . Díky výše uvedeným pozitivním efektům na náladu, nemají potřebu jíst kvůli špatné náladě, smutku nebo nudě https://welcomefitness.cz/sabotujete-svoje-hubnuti/. Také není třeba dát si něco sladkého na rychlou energii, energetizující pocit již máme díky cvičení https://welcomefitness.cz/cukr-jsme-zavisli/. A zlatý grál určitého typu cvičení a celé to tajemství: cvičení buduje svaly, ve kterých se multiplikují mitochondrie. Tyto malé elektrárničky vyrábí energii z přijatých kalorií. Čím více jich je, tím rychleji a efektivněji se tyto kalorie mění na energii a ne na uložený tuk. Jak na to? K tomu se vrátíme v jednom z dalších blogů.

Tak vítejte na cestě!

Užívejte si skvělý obsah i tady:
Categories:
0