fbpx

Přerušované půsty – kompletní průvodce

Přerušované půsty – co to vlastně je? Jak se praktikují? Jaké mají účinky a proč je máte rozhodně vyzkoušet!

Přerušované půsty jsou velmi velmi účinná metoda. Pominu to, že půsty se objevují ve všech kulturách a různých náboženstvích v různých formách. Lidstvo si tedy již otestovalo, že záměrné hladovění je velmi prospěšné. Je to podpořeno i moderní vědou, která říká, že omezení kalorického příjmu o 30% v průměru prodlužuje život o 30%. Jediný problém je v tom, že ten extra čas strávíte hladoví a naštvaní. A to nechceme. Přerušované půsty toto řeší. Nehladovíme, ale dočasně odsuneme konzumaci kalorií. Hlad se samozřejmě objeví, zejména ze začátku, ale víme, že máme dostatek potravy, a je to více méně psychologická záležitost. Netrpíme tedy nedostatkem, jen časujeme příjem jídla. Tak to bylo po celou dobu evoluce. Občas se mamut neulovil a občas se ulovil a pak se jedlo najednou dosyta.

Přerušované půsty také řeší problematiku rozličných diet. Nesnášíme omezení a milujeme potěšení. A proto mnoho restriktivních diet prostě nefunguje. Chceme se cítit dobře, ne hladovět a omezovat se. Přerušované půsty vám darují svobodu. Svobodu od všudypřítomného jídla, svobodu od tyranie svačin a svobodu od restrikcí, které nenávidíte. Samozřejmě není cílem v osmihodinovém jídelním okně pořádat fast food. Ale na ten ani nebudete mít chuť. Protože když budete jíst, budete si chtít vychutnat skutečné živé jídlo, které krásně vypadá a je plné živin. Jak jsem na to šla já, najdete tady: https://welcomefitness.cz/prerusovane-pusty/

Přerušované půsty jsou výhodné v tom, že máme delší období bez jídla. Váš trávící trakt vám poděkuje. Bude mít čas se vyčistit, zregenerovat a vstřebat všechny živiny. Pokud neustále něco jíte nebo pijete nápoje obsahující kalorie, náš jícen, žaludek a střeva jsou neustále v pohotovosti. Slinivka permanentně vyplavuje inzulín, krevní cukr létá sem a tam a játra jsou neustále zatížená.

Přerušované půsty – účinky

Přerušované půsty jsou stravovací styl, kdy časujeme jídla. Máme tedy okno, kdy jíme a okno kdy nejíme. Pokud delší dobu nejíme, organismus začne brát energii z tukových zásob. Proto jsou tak účinné pro hubnutí. Naše tělo spouští autofagii – posílení zdravých buněk a odstranění těch slabých. Mnoho studií potvrdilo, že tento stravovací styl podporuje udržení svalové hmoty. A ta spaluje tuky i při pasivní činnosti. Jinými slovy, když spíme, sedíme na gauči a podobně.

Díky přerušovaným půstům se zlepšuje soustředění – jde o uměle vyvolaný stres, podobně jako u cvičení. Tím pádem se tělo začne soustředit na potenciální ohrožení a smysly a obecně soustředění se zlepší.

Přerušované půsty – protokoly

Délka jídelního okna záleží na vás. U začátečníků se obvykle doporučuje začít dvanáctihodinovým oknem, kdy jíme, a dvanáctihodinovým oknem, kdy nejíme. Postupně okno, kdy nejíme, prodlužujeme. Nejobvyklejší protokol je 16/8. V osmi hodinách tedy zkonzumujeme všechny kalorie. Počet kalorií nesnižujte, jinak organismus opět zaznamená deprivaci a zpomalí metabolismus. U žen se pak doporučuje 14/10. Variant je mnoho. Vyberte si ten nejvhodnější pro vás.

Nejobvyklejší model je, že končíme večeří a začínáme druhý den jídlem kolem jedenácti hodin. Ale můžete začít s půstem po snídani. Opět je dobré experimentovat.

Co můžu v nejídelním okně?

Můžete cokoli, co neobsahuje kalorie. To obvykle znamená voda, černá káva a zelený nebo bylinkový čaj. Všechno ostatní má obvykle kalorie.

A co s hladem?

Hlad skutečně můžete mít, zejména ze začátku. Jde o to, že jíme ze zvyku, kvůli chuti, ze stresu… Toto všechno se promítne do toho, že můžeme mít hlad. Někdy je to ale maskovaná dehydratace. U půstů je opravdu klíčové, a tím myslím super důležité, dost pít. A často se vyplavují z organismu elektrolyty. To lze snadno vyřešit špetkou růžové himalájské soli ve vaší sklenici vody. To dodá draslík a sodík a potlačí pocit hladu, který se maskuje jako nedostatek těchto prvků.

Jak přerušit půst?

Určitě lehkým jídlem. Po delší době bez potravy potřebuje naše trávení pomalý rozjezd. Čistý zeleninový nebo masový vývar je dobrá volba. Jakékoli lehké jídlo s obsahem proteinů vám prospěje. Jen nekombinujte tuky a sacharidy. Náš super citlivý inzulín po okně hladovění by všechny sacharidy předal buňkám jako energii a tuk by uložil. Takže tuto kombinaci vynechte.

Určitě tento stravovací styl vyzkoušejte!

Vítejte na cestě!

Užívejte si skvělý obsah i tady:
Categories:
0