fbpx

Hysterie kolem lepku – je skutečná?

Zrní

Obiloviny jsou zdravé. Nebo ne? Tvoří přece základ jídelníčku. Tak alespoň ty celozrnné. Každý ví, že ty jsou prospěšné. Co? Ne? To nemůžeš myslet vážně!

Strašák lepek

Poznáváte se ve výše uvedených větách? Také si myslíte, že sacharidy v obilovinách vám pomohou zhubnout? Je “chleba s něčím” váš denní chléb? Problematice celozrnných potravin se budu věnovat později, ale teď se pojďme podívat na lepek jako takový. Konzervativní odhady mluví o šesti procentech populace se sensitivitou na lepek, odvážnější odhadují třicet až čtyřicet procent!

Nestravitelné proteiny, které jsou v obilovinách gliadin a glutenin tělo vnímá, jako cizí komponent a imunitní systém na ně útočí. To platí pro každého, nejen celiaky a lidí s intolerancí na lepek.

Co si můžeme vzít z palea?

Přestože mám výhrady k paleo dietě, má jednu velkou výhodu. Je postavena na jednoduchém a jasném konceptu, že se nejí nic, co je produktem zemědělství. Což obiloviny jsou. Zdůvodněním tohoto konceptu je, že vývoj lidstva před zemědělstvím byl mnohonásobně delší než vývoj se zemědělstvím. Náš organismus, a tedy i trávení, je mnohonásobně lépe přizpůsobeno ke zpracování věcí, které měli lovci a sběrači. A obilí neměli.

A skutečně, v trávícím traktu najdeme látky, které blokují trávení lepku a také enzymy, které ho zpomalují.

Moudrost přísloví

Výživové doporučení všeho z mírou ode mne neuslyšíte. Ale u lepku platí, že čeho je moc, toho je příliš. Proč je v dnešní populaci tolik celiakie a intolerance na lepek? Proč máte s velkou pravděpodobností nediagnostikovanou intoleranci na lepek?

Jednoduše jsme to přepískli. Stejně jako s mléčnými výrobky. Že mléko je všude, jsem popisovala v tomto blogu. https://welcomefitness.cz/mlecne-vyrobky-a-hubnuti/

Když si dáte na snídani pečivo s máslem a se šunkou, máte tam tři porce lepku. Samozřejmě v tom pečivu nebo chlebu. Máslo pochází z mléka krávy, která je s velkou pravděpodobností krmena zrním nebo z něj vyrobenou směsí, ne trávou. Šunka opět pochází ze zvířete, které, pokud je z tradičního chovu, jedlo směs obilovin, ne svoji přirozenou potravu.

Jo, a před snídaní, se podívejte na složení vaší rtěnky. Lepek funguje jako stabilizátor a možná tam bude.

Svačíte? Kefír? Z mléka krávy krmené travou? Nebo jogurt? Není zahuštěný ingrediencí s lepkem?

Na oběd si dáme polévku a maso s omáčkou a knedlíkem. Byl v polévce bujón z kostky? Co se týče masa v druhém chodu, tak původ toho zvířete už asi nemusím vysvětlovat. Pokud je to šťastné prasátko od místního farmáře, které jedlo jeho přirozenou potravu, tak v pořádku. Pokud je to přefiltrovaný lepek…. Knedlík obsahuje mouku, to je jasné. A omáčka? Zahuštěná jíškou z mouky?

Na odpolední svačinu si dáme “zdravé müsli” samozřejmě z obilovin. Nebo ty sušenky, co vám mají dodat energii na celé odpoledne. Jediný, komu ji dodaly, byl inzulín, který skáče nahoru a dolu. https://welcomefitness.cz/byl-jednou-jeden-hormon-aneb-pohadka-o-hubnuti-se-stastnym-koncem/

Večeře? Lepek může být v zahuštěné polévce, uzeninách, palačinkách, dochucovacích omáčkách a marinádách, strouhance na řízku, krutonech v salátu a podobně. A pokud si večer dáte chipsy, tyčinky nebo nějakou sladkost, tak bych se mrkla na etiketu. Je pravděpodobné, že tam bude taky.

Co z toho plyne?

Náš organismus je dokonalý. Pokud je něčeho moc, začne se bránit. I přes zánětlivé vlastnosti lepku si s ním dokáže poradit. Ale ne, pokud dostává jeho přísun celý den.

Co s tím?

Zkuste se zaměřit na to, kolik lepku a jak často jíte. Zkuste vařit co nejvíce doma a nepoužívejte polotovary. Pokud to má obal a není to sůl nebo olivový olej, čtěte etiketu. Kde to jde, nahraďte potravinu bezlepkovou. https://welcomefitness.cz/pecivo-a-chleba-na-keto/. Pokud jíte maso, vybírejte z domácího nebo bio chovu, kde jsou zvířata krmena jejich přirozeným zdrojem potravy. Losos vylovený z moře je ok, losos krmený na farmě granulemi z lepku ok není.

Pokud se nechcete vzdát pečiva, sežeňte si kvásek a pečte si doma chleba, který prošel dlouhou fermentací tak, aby se struktury lepku narušily.

Všimli jste si, že za svůj život, jste možná lehce zhubli jen tím, že jste vyřadili přílohy? Nelze to samozřejmě připsat jen lepku, protože jste eliminovali velké množství jiných sacharidů, jako rýže nebo brambory. Ale pravděpodobně jste snížili hladinu zánětlivosti, kterou lepek způsoboval.

To nejhorší, co se vám stane, když vyřadíte lepek

…je to, že zhubnete pár kilo. A to nejlepší? Zlepšíte syndrom dráždivého tračníku, migrény, depresi, pálení žáhy, neschopnost se soustředit, alergie, ekzémy a další. Třicet dní obvykle stačí.

Vítejte na cestě, kde je méně lepku!

Užívejte si skvělý obsah i tady:
Categories:
0